Zo stimuleert Nedap ondernemerschap binnen de eigen muren

2016 – Nedap (afkorting van Nederlandsche Apparatenfabriek) is een Nederlands technologiebedrijf met het hoofdkantoor in Groenlo en vestigingen in diverse andere landen over de hele wereld. Het bedrijf werd in 1929 opgericht en is actief op het gebied van ontwikkeling en productie van elektronische systemen. Er werken meer dan 700 mensen.

Sociale innovatie
Het bedrijf heeft zich in de afgelopen tien jaren ontwikkeld van een apparatenfabriek naar leverancier van technologische oplossingen. Dat kunnen apparaten zijn, maar steeds vaker is het ook software. Het is een omslag van alleen maken naar ook en vooral ontwikkelen. De CEO wil markten in beweging brengen door ondernemerschap te stimuleren. En dat vraagt om een organisatie die aan dat ondernemerschap ruimte kan bieden. Daarom is Nedap een aantal jaren geleden in marktgroepen opgesplitst die als zelfstandige ondernemingen werken. Daarbinnen hebben medewerkers de vrijheid zelf met oplossingen te komen. Daardoor ontstaat een cultuur waarin mensen via veel overleg en met elkaars kennis en kunde het beste product maken. De diverse marktgroepen leren ook van elkaar en nemen elkaars oplossingen over.

Aanpak
Het bedrijf zag al vroeg in dat intellectuele arbeid steeds belangrijker zou worden. In de jaren ’70 namen ze al ontwikkelaars aan.
CEO Ruben Wegman zegt over de aanpak van de verandering naar focus op de markt: “Je moet mensen inspireren. Dat gaat niet bottom-up. Ik moet zorgen voor heldere uitgangspunten en een transparante informatievoorziening. Vervolgens doe ik een stap terug om ondernemerschap de ruimte te geven".

Referentie
Zie de artikelen in MT: https://m.mt.nl/mobiel/#!article=175326