Workplace innovation literature review: a converging or diverging research field?

A preparatory study for a research agenda.

2021 – In dit TNO-report wordt de wetenschappelijke en niet-wetenschappelijke literatuur over WorkPlace Innovation (WPI, Sociale Innovatie) beoordeeld en gecategoriseerd aan de hand van het type onderzoek en het analyseniveau. De auteurs beschrijven hoe de term ‘WorkPlace Innovation’ wordt geïnterpreteerd door auteurs die deze term toepassen. Voor de onderscheiden categorieën van WPI-onderzoek worden de duidelijkste voorbeelden beschreven, d.w.z. onderzoek dat heeft bijgedragen aan het begrip en de verspreiding van onderzoek naar WPI. Hoewel er veel variatie is in definities, benaderingen en toepassingen, modellen en instrumenten, metingen en operationalisering, is de gemeenschappelijke basis dat WPI betrekking heeft op de ‘verbetering van werk’ en bijdraagt aan een ‘goede banenstrategie’. Met dit in het achterhoofd schetst het rapport vier sociaalwetenschappelijke onderzoekstromen met ‘werk’ als centraal thema, die mogelijk verbonden zijn met goed werk en goede banen, namelijk sociologie en organisatieleer, veiligheidskunde en organisatieleer, economische strategie en human resources onderzoek, en psychologie en gedragsleer. De schrijvers concluderen dat convergentie vanuit wetenschappelijk oogpunt moeilijk, maar vanuit praktisch oogpunt wenselijk lijkt. Niemand is immers tegen een hoge kwaliteit van werk.

Referentie

Peter R.A. Oeij, Steven Dhondt, Adela McMurray; ‘Workplace innovation literature review: a converging or diverging research field? A preparatory study for a research agenda.’

TNO- report, december 2021