Van unitmanagement naar multidimensionale organisaties

 

2008 – Nieuwe tijden vragen om nieuwe organisatievormen. Grilliger klantgedrag en de noodzaak van meer aandacht voor kennisexploitatie dwingen veel ondernemingen het ooit zo succesvolle concept van de unitorganisatie los te laten. Problemen rond de samenwerking tussen business units en van business units met bijvoorbeeld accountmanagement kunnen niet binnen de tot nu toe gangbare organisatievormen worden opgelost.

Om in-control te zijn in een multidimensionale markt en voor het realiseren van meerdere typen synergieën in de organisatie wordt de behoefte aan meerdimensionale management informatie en accountability steeds belangrijker. Het concept van de multidimensionale organisatie, dat al rond 1980 werd besproken, biedt hiertoe de mogelijkheden. Wat rond 1980 nog niet mogelijk was, kan nu dankzij de dalende kosten van informatie wel worden gerealiseerd. De multidimensionale organisatie past ook bij de nieuwe mensbeelden en creëert de meest effectieve voorwaarden voor samenwerking en het inzetten van kennis.

Dit boek beschrijft wat een multidimensionale organisatie is, welke nieuwe mogelijkheden deze biedt, hoe deze organisatievorm werkt en geleid moet worden en wat deze organisatievorm betekent voor corporate governance. Puntsgewijs en aan de hand van bedrijfscases van bekende ondernemingen wordt uitgelegd welke beslissingen noodzakelijk zijn om duurzaam en effectief in te spelen op de toenemende complexiteit van de markt.

Dit boek is in de eerste plaats bedoeld voor bestuurders die te maken krijgen met de nieuwe multidimensionale (markt)realiteit en tijdig veranderingen in gang willen zetten. Het boek is ook van belang voor stafmedewerkers, adviseurs, (postdoctorale) opleidingen management control, management development programma’s en studenten WO bedrijfskunde.

ISBN: 978 90 232 4352 6

Keywords: Arbeidsverhoudingen, dynamisch managen & leiderschap, flexibel organiseren