Springen over de grens

2009 – Internationaal zakendoen is meer en meer een voorwaarde voor groei van bedrijven. Niet alleen vanwege de nieuwe markten die de ondernemer in het buitenland vindt om zijn of haar producten of diensten af te zetten, maar ook omdat het bewegen in een internationaal netwerk leidt tot nieuwe kansen en inzichten die het bedrijf sterker maken.

Uit onderzoek onder snelle groeiers en ervaringen van vijftien succesvolle ondernemers komt naar voren dat ‘internationaal gaan’ het ondernemen uitdagender en leuker maakt.
Ondernemers die succes ­hebben op de nationale markt hebben goede kansen deze successen ook in andere landen te herhalen. De ondernemers uit dit boek geven een ongekend open en eerlijke blik in hun ‘keuken’ en geven ambitieuze ondernemers goede raad voor internationale groei.

Christi van Essen is onderzoeker bij onderzoeksbureau EIM. Zij studeerde Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (RSM) met als ­specialisatie Strategisch Management. Voor haar afstuderen heeft zij ­onderzoek gedaan naar de opkomst van “University Science Parks” in China. Bij EIM is zij onderzoeker op het gebied van ondernemerschap, internationalisering, duurzaam ondernemen en innovatie.

Joris Meijaard is senior manager bij EIM. Hij is bij EIM verantwoordelijk voor het onderzoek naar start, groei en overdracht van bedrijven, vooral wanneer hierbij innovatie en internationalisering een rol spelen. ­Momenteel is hij bovendien directeur van HOPE (Holland Program on Entrepreneurship), een samenwerkingsverband tussen Erasmus ­Universiteit Rotterdam, TU Delft en Universiteit Leiden om het ondernemerschap onder studenten en staf te bevorderen.

ISBN: 97 890 232 4522 3

Keywords: Internationaal