Sociale innovatie: lessen van de toppers

In 2008 bestond de AWVN-Innovatietrofee drie jaar. Twaalf bedrijven mochten tot nu toe een trofee in

ontvangst nemen omdat ze uitblinken in sociale innovatiekracht. Deze bedrijven (onder andere IKEA, Schiphol, de NS en Heineken) doen het beter dan de rest, omdat ze durven te investeren in medewerkers, arbeidsverhoudingen en de organisatie van het werk. Sociale innovatie lijkt niet zo hard en concreet als technologische innovatie. Sociaal is soft. Maar dat softe slimmer werken vertaalt zich wel degelijk in harde cijfers, in succes. De verhalen van de twaalf winnaars van de AWVN-Innovatietrofee bewijzen het. Twaalf bedrijven, twaalf toppers. Met hun ervaringen kan elk bedrijf z’n voordeel doen.

Sociale innovatie – de belangrijkste lessen:

1.

Maak het eenvoudig

2.

Koester jong talent en oud goud

3.

Scoor met veiligheid

4.

Geef wat te kiezen

5.

Ga niet te snel

6.

Houd de bonden te vriend

7.

Durf te experimenteren

Het gehele artikel Sociale Innovatie: lessen van de toppers van C. Lambregtse uit WerkGeven 2/2008 is te vinden in de bijlagen. Dit artikel is gebaseerd op de gelijknamige uitgave van het AWVN uit 2008.