NS: van treinbedrijf naar mensbedrijf

2011 – In dit artikel vertelt HR-directeur Harry van der Kraats over de ontwikkelingen bij de NS.  NS bevindt zich in een overgangsfase – van ‘treinenbedrijf’ naar ‘mensenbedrijf’. Daar passen andere, moderne arbeidsverhoudingen bij. Hij sloot een cao met afspraken over modernisering. 

Arbeidsverhoudingen
NS staat bij de gemiddelde Nederlander bekend als een bedrijf met staakgrage medewerkers waarin werkgever en werknemers tegenover elkaar staan in de strijd om arbeidsvoorwaarden. Er bestond een kloof tussen directie en personeel. Die kloof is de afgelopen jaren gedicht. De spanningen zijn veel minder geworden. Daarom is het nu tijd voor de volgende stap: moderne arbeidsverhoudingen, waarin werkgever en werknemers vooral náást elkaar en niet meer tegenover elkaar staan. Moderne arbeidsverhoudingen betekenen wederkerigheid. Aandacht voor rechten én voor plichten van de medewerker. Een voorbeeld is dat Het Nieuwe Werken van medewerkers meer zelfsturing en  verantwoordelijkheid vraagt. Van de werkgever vraagt het meer vertrouwen en sturing op resultaat. Dit heeft impact op de bedrijfscultuur waar  ‘je best doen, misschien nog niet goed genoeg is’. Dit vraagt andere arbeidsverhoudingen. 

Arbeidsmarktcommunicatie
De NS staat aan de vooravond van een vergrijzing van haar organisatie. NS moet daarom een aantrekkelijk imago hebben om nieuwe medewerkers aan te trekken. Het is dus voor de arbeidsmarktcommunicatie van belang dat de NS zich neerzet als een modern mensgericht bedrijf waarin je je breed kan ontwikkelen. Daarin is klantgerichtheid het sleutelwoord. Reizen is steeds meer een beleving waarin de NS als dienstverlener het verschil kan maken. Daar past een mensgerichte organisatie bij. 

Bronverwijzing
Het volledige artikel Van treinbedrijf naar mensbedrijf (2011) van J. van der Velde, uit Werkgeven 2011 nr. 5 blz. 6-9, is opgenomen in de bijlage.

Keywords: nieuwe arbeidsverhoudingen & sociale innovatie