Het nieuwe vergaderen: strategische ingang voor kostenbesparing en innovatie

2009 – Naast al dan niet innovatieve kostenbesparingen vraagt de huidige economische crisis eveneens om innovatie op het terrein van productontwikkeling en marketing. Voor beide belangrijke prioriteiten blijft de klassieke vergadering als gereedschap veelal onbenut. Vergaderen is in veel organisaties tot een geroutineerd ritueel geworden: saai, ouderwets, ondoelmatig en met weinig impact. De terugkerende kosten voor vergaderen spelen geen rol bij de jaarlijkse budgetbesprekingen. De vergadering leeft voort als een blinde vlek in de routine van alledag en heeft zich de laatste decennia met succes onttrokken aan elke vorm van vernieuwing.

Schattingen over de kosten van vergaderen in Nederland lopen uiteen van veertien tot twintig miljard euro per jaar. Afhankelijk van beroep, functie en branche besteden managers en medewerkers tussen de dertig en zeventig procent van de werktijd aan vergaderen. Een halvering van de vergadertijd levert, afhankelijk van het type organisatie, al gauw duizenden uren werktijd op. Een interessante mogelijkheid om nader te analyseren.

Het artikel Het nieuwe vergaderen – strategische ingang voor kostenbesparing en innovatie (2009) van F. van Koolwijk uit FMI 5/2009 is te vinden in de bijlagen.

Keywords: slimmer werken