Ferro Fix

2013 – Ferro-Fix in Rotterdam maakt ondergrondse afvalcontainers, fietsenhokken, vuilnisbakken en ander straatmeubilair en accessoires die passen in het straatbeeld in een stad. Er werken 140 mensen waarvan een groot deel een of meerdere beperkingen heeft. 

Sociale innovatie
Het bedrijf is veranderd van een traditioneel SW bedrijf in een commercieel metaalbedrijf. De innovatie ligt vooral in de samenwerking met grote bedrijven die voldoen aan de eis van opdrachtgevers om iets voor de maatschappij te beteken (‘social return’) door samen te werken met een bedrijf  als Ferro Fix dat veel mensen met beperkingen in dienst heeft.
Ferro Fix zelf kent een egalitaire (er staan geen functies op de visitekaartjes), open en gemoedelijke sfeer. 

Aanpak
Er is veel aandacht voor elkaar. Er wordt altijd gezocht naar wat mensen wel kunnen. Er loopt momenteel een uniek traject om naast een ‘niveau 1 erkend leerbedrijf’, ook een ‘niveau 2 erkend leerbedrijf’ te worden zodat de werknemers ook buiten Ferro-Fix kans maken op een arbeidsplaats. ‘Liefde’ is een belangrijke kernwaarde in het bedrijf. 

Resultaat
Het bedrijf is zowel commercieel als sociaal succesvol. De medewerkers vertellen tegenwoordig trots waar ze werken. Iedereen wil graag laten zien wat zijn of haar bijdrage is aan het grotere geheel en men probeert collega’s altijd te helpen.. 

Referentie
Ferro Fix is op de Energiedag 2013 van de MKB Krachtcentrale (Syntens) uitgeroepen tot een van de ‘Slimste bedrijven van Nederland’. Het juryrapport is toegevoegd als bijlage.

Thema’s: Dynamisch managen en Leiderschap; MKB; Talentontwikkeling.
Sector: Metaal Industrie
Bron: Case