Familie - Slow Management

2009 – Het bedrijf zodanig besturen, dat de volgende generatie er evenveel plezier aan beleeft als wij nu.’ Een mooie definitie van duurzaam ondernemen uit de mond van Peter Swinkels, de pater familias van bierbrouwer Bavaria. Meer dan de helft van de Nederlandse economie bestaat uit familiebedrijven. Met eigen tradities, stijlen van leiderschap en onderlinge verhoudingen. Vaak creatief en innovatief, soms behept met paternalisme. Maar het begrip familie strekt verder dan het netwerk van genetische relaties tussen mensen, het is voornamelijk een cultureel en geen biologisch verschijnsel. Ook organisaties kunnen een familie vormen, met een hecht wij-gevoel. Sommige streven daar nadrukkelijk naar. Kortom, een onderwerp om eens bij stil te staan met de bril van Slow Management op.

In dit nummer onder meer:
Een uitgebreide analyse van familiebedrijven met een beursnotering, een vraaggesprek met drie (ervarings-) deskundigen over de familie-onderneming en alle ins en outs van organisatie-opstellingen. Slow Management ging bovendien op reportage bij een van de oudste familiebedrijven van Nederland, en nam onder de titel ‘&Dochters’ een kijkje bij ondernemingen die door dochters zijn voortgezet. Verder columns van Justin van Lopik, Harold Janssen en Dick Pels.

Keyword: Arbeidsverhoudingen