Een leven lang leren: de leervraag centraal
2004 – In het Een leven lang leren: de leervraag centraal? Jaarboek 2004 laten auteurs hun licht schijnen over de betekenis van de kenniseconomie voor het thema van (leven lang) leren. Zij kiezen daarvoor telkens andere invalshoeken, veelal op zoek naar praktische en conceptuele mogelijkheden om het leren van individuen te stimuleren. Als een rode draad loopt de vraag door de bijdragen hoe een balans gevonden kan worden tussen de behoeften en mogelijkheden van individuen en vragen en kansen die de samenleving hun voorlegt.
Inhoud:
Leren in de kennissamenleving?
Sociale uitsluiting in de kennissamenleving
Het leren van laaggeschoolden: beleid en praktijk in Nederland
Iedereen een startkwalificatie?
De behandeling van leren in belastingsystemen
De strijd tegen functioneel analfabetisme: bericht van het front
Parallelle leerprocessen in bedrijf: over het ontstaan van leervragen in werkorganisaties
De rol van intermediaire organisaties in de vraagarticulatie
Experimenten met de individuele leerrekening
Over inburgeraars, kooplieden en onderwijs
Loopbaanontwikkeling, motor voor leven lang leren
Verwijzing
Zie voor de publicatie Een leven lang leren: de leervraag centraal (2004) van T. Eimers et al. de bijlagen.
Keywords: dynamisch managen & leiderschap
Kenmerken