Bosch Scharnieren

2018 Update
In maart 2018 verscheen artikel van Jaap van Ede, hoofdredacteur Procesverbetering over ’10 jaar QRM bij Bosch Scharnieren’. Hij betoogt daarin onder andere dat multi-inzetbaarheid van het personeel de sleutel is van het goed en flexibel functioneren van zelfsturende teams (QRC’s). Zie:
https://www.procesverbeteren.nl/POLCA/Bosch_Scharnieren_QRM_10jaar.php

2013
– Bosch Scharnieren in Doetinchem  ontwerpt en produceert hoogwaardige metalen scharnieren voor industriële toepassingen. Het bedrijf is gespecialiseerd in klant specifiek maatwerk. Er werken zo’n  twintig mensen in de productie en ca. 10 in verkoop, logistiek, engineering, management en directie. 

Sociale innovatie
Het bedrijf maakt gebruik van de productiefilosofie Quick Response Manufacturing (QRM), een speciale stroming binnen Lean Production. Deze filosofie is er op gericht de integrale doorlooptijd bij alle productie- en kantoorwerkzaamheden te verkorten. QRM is met name geschikt voor klantorder-gestuurde bedrijven met een grote variatie in opdrachten en aantallen. Bij Bosch Scharnieren wordt het proces nog ondersteund door Polca, een productieorder begeleidingssysteem dat werkt met kleurenkaarten om er voor te zorgen dat de productiestroom wordt ‘aangetrokken’ (pull), soepel verloopt en er zo min mogelijk voorraden nodig zijn.  De productiecellen functioneren als zelfsturende teams. 

Aanpak
Directeur Fried Kaanen zag zo’n zes jaar geleden dat het QRM systeem hem in zijn fabriek kon helpen om de kosten van (tijds)verspilling te drukken, snel en goed te leveren ondanks een grote variatie in klantwensen en een grote ruimte te laten voor medewerkers, werkend in zelfsturende teams. Bosch Scharnieren begon als eerste in Nederland met QRM en treedt nu ook op als adviseur voor collega bedrijven. De Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) heeft in samenwerking met Bosch Scharnieren een expertisecentrum QRM opgericht. Deze samenwerking en het participeren van Bosch in het Syntens netwerk en de  intensieve leren-van-elkaar-sessies van Slimste bedrijven van Nederland, hebben er mede voor gezorgd dat inmiddels veel metaalbedrijven hun voorbeeld gevolgd hebben. 

Resultaten
Bosch is in die zes jaar gegroeid van 250 klanten naar 600 op jaarbasis. Het kent een omzetstijging van 25% per jaar, het aandeel export is van 15% naar 50% gestegen. De duurzame inzetbaarheid door zelfsturende teams leverde ze een plek op in de landelijke top 3 van ‘Elke-dag-beter’-bedrijven. 

Referentie
In 2013 is Bosch Scharnieren op de Energiedag van de MKB krachtcentrale van Syntens een van de ‘Slimste bedrijven van Nederland’ geworden. Het juryrapport treft u aan in de bijlage. 

Thema’s: Flexibel organiseren, MKB, Slimmer werken, Teamwerken, Zelfsturing
Sector: High Tech, smart materials
Bron: case