Avio-Diepen Procesoptimalisatie en flexibele inzet personeel

2013 – Avio-Diepen in Alphen a/d Rijn is een middelgrote vestiging, onderdeel van een onderneming met vestigingen in drie continenten.  Het is een voorraadhoudende toeleverancier van componenten voor vele airliners.  Het proces bestaat uit de volgende stappen: stock – order – delivery – invoice. 

Waarom dit sociale innovatie is

Samen met het personeel is het hele proces in de vestiging verbeterd  en is een systeem ter verhoging van de interne flexibiliteit ontwikkeld dat voor het personeel meer uitdagend werk oplevert. 

Aanpak

Met begeleiding van TNO hebben leiding en personeel het order proces inzichtelijk gemaakt  met behulp van een orderafloopschema.  Daarna zijn gezamenlijk verbeterpunten bedacht die vooral de wachttijden tussen de processtappen  bekorten.

Daarnaast is een flexmatrix volgens de 3×3 regel opgesteld: iedere taak zou door tenminste 3 personen gedaan moeten kunnen worden; en iedere werknemer moet uiteindelijk tenminste 3 taken beheersen.

Resultaten

De leverbetrouwbaarheid is voor Avio-Diepen van groot belang. Sinds de aanvang van het project is het aantal en de variatie in te late leveringen omlaag gebracht van 8% naar 4%.

Een korte beschrijving van de case vindt u in de bijgevoegde pdf.

Thema’s: Flexibel organiseren, Slimmer werken

Sector: Commerciële dienstverlening

Bron: Case