Verbetering productiviteit en doorlooptijd bij Schipper Kozijnen in Opmeer

2010 – Samen met TNO is bij Schipper Kozijnen in Opmeer gewerkt aan het organiseren en stroomlijnen van de productie volgens de klantvraag. Een multidisciplinaire werkgroep van medewerkers is hier intensief bij betrokken.

Schipper Kozijnen in Opmeer is gespecialiseerd in de ontwikkeling, productie, montage en onderhoud van aluminium en kunststof kozijnen. Naast dit kozijnengamma wordt het leveringspakket volledig gemaakt door de productie van schuifpuien en dakkapellen bij de MVO partner De Verbinding in Groningen. Bij het bedrijf werken 230 medewerkers. De kozijnen, dakkapellen en schuifpuien worden klantordergericht geproduceerd en bij de klant gemonteerd. Juist in de grotere projecten is Schipper goed in staat om kozijnen op individuele klantwensen te leveren en te monteren. Schipper Kozijnen heeft recent een overstap gemaakt van projectmatig werken naar klantordergericht produceren.

Waarom is dit sociale innovatie?
Een multidisciplinaire werkgroep van medewerkers is intensief betrokken bij het organiseren en stroomlijnen van de productie van Schipper Kozijnen volgens de klantvraag. Het aandacht hebben voor mens en milieu zorgt voor een goede balans ten opzichte van de koele stuurparameters.

Aanpak
Met een multidisciplinaire werkgroep van engineering, werkvoorbereiding, logistiek/planning, fabricage en assemblage zijn orderafloopschema’s en materiaalstromen in de huidige lay-out opgesteld. Vervolgens is gekwantificeerd hoeveel procent van de doorlooptijd bewerkingstijd is, waar waarde aan het product wordt toegevoegd en hoeveel procent van de tijd wachttijd is. Daarna zijn oplossingrichtingen vastgesteld voor het verkorten van de doorlooptijd en het reduceren van wachttijden. Gedacht wordt vanuit kansen en mogelijkheden.

Doelstelling
Het concentreren op kwalitatief excellente producten en processen die aansluiten bij de vraag van de klant zorgen ervoor dat de motivatie hoog is om Schipper producten te kopen en bij Schipper te werken.

Resultaten
Voorheen produceerde het bedrijf op het beperken van zaagverlies en werden kozijnen in grote batches geproduceerd. Nu is de klant, de montage op de bouwplaats, leidend. Op basis hiervan wordt intern de werkvoorbereiding, inkoop, de fabricage (zagen) en assemblage ingepland. Hierdoor is het onderhanden werk en de voorraad eindproducten drastisch gereduceerd. Het bedrijf kon hierdoor ook tijdens een piekvraag twee maal zoveel orders aan dan voorheen. Tevens heeft Schipper Kozijnen de lay-out aangepast: bij het zagen en assemblage zijn machines en werkplekken geplaatst volgens de logische materiaalstroom en bewerkingsvolgorde. Door al deze maatregelen ervaart Schipper Kozijnen een productiviteitsverbetering van 20%. Ook is de doorlooptijd is met enige weken verkort.

Schipper Kozijnen werkt continu aan het verder verbeteren van de productie. Op de planning staat het verder automatiseren van de productie van kunststof kozijnen, de implementatie van nieuwe plannings- en werkvoorbereidingssoftware, training van de medewerkers, etc.

Verwijzing
Meer informatie over Schipper Kozijnen is online te vinden via www.schipperkozijnen.nl

Bronvermelding
Casebeschrijvingen TNO maakindustrie (compressed, 25 mei 2010).

Keywords: slimmer werken – organisatie