Intern ondernemende vaardigheden in het logistieke onderwijs
2023 – In het studiejaar 2021 – 2022 is bij STC in Rotterdam een onderzoek uitgevoerd naar de ontwikkeling van intern ondernemende vaardigheden van studenten tijdens het werken aan een transport of logistiek casus.
Het doel van deze studie was om te achterhalen in welke mate studenten intern ondernemend gedrag vertonen en welke aspecten van het werken aan de casus, de leeromgeving en de student zelf daarop van invloed zijn. Dit leidt tot bruikbare inzichten voor zowel de onderzoekers, STC-docenten, studenten als bedrijven.
Conclusie
Uit de resultaten van ons inventariserende onderzoek kan voorzichtig worden geconcludeerd dat voor het ontwikkelen van intern ondernemend gedrag met name een uitdagende leeromgeving, een goed onderling contact tussen studenten, en elkaar ter verantwoording roepen een belangrijke rol spelen. Dit hangt samen met de mate waarin studenten vertrouwen hebben in hun eigen vermogen om te functioneren in een brede rol. Een goed contact met de docenten speelde een belangrijke directe rol.
Het is plausibel dat de studenten in deze fase nog begeleid moeten worden naar het steeds zelfstandiger uitvoeren van de casus. Halverwege de cursus is er een dip te zien in de bevlogenheidscore en de inschatting van eigen effectiviteit. Zij moeten groeien in het proactief, risiconemend en innovatief werken en dat zijn aangrijpingspunten voor het onderwijs.
Discussie
De resultaten moeten met voorzichtigheid worden beoordeeld; de data zijn verzameld bij een relatief kleine groep studenten. Zo waren redelijk sterke verbanden niet significant en relaties die wel bestaan zijn in dit onderzoek mogelijk niet gedetecteerd. Bovendien kan bijvoorbeeld bevlogenheid niet alleen een voorspeller, maar ook een uitkomst zijn van ondernemend gedrag. Deze bi-directionele verbanden konden niet worden getoetst.
Referentie
Gorgievski, Marjan; Dijkhuizen, Josette; Preenen, Paul; Tooren, van den, Marieke: Intern ondernemende vaardigheden in het logistieke onderwijs. Logistiek nr. 15, pp.35 – 44.