Food Connect maaltijdservice

2012- FoodConnect Maaltijdservice

115 mensen

Voetbal(stadion) als organisatiemodel, platte organisatie, trots

Aanpak

Benno Schildkamp gebruikt voetbal als metafoor voor het bedrijf waar hij mede-directeur van is, Food Connect. Hij schreef er zelfs een boek over, Voetballend ondernemen, en geeft er lezingen over. Oud-doelman Hans van Breukelen noemde het een van de indrukwekkendste verhalen die hij in jaren had gehoord. ‘Wij vinden het heel normaal, wat we doen,’ zegt mede-directeur en statutair eigenaar van Food Connect Wim Swier, ‘maar dat is het kennelijk toch niet.’ Swier begon zijn loopbaan als topkok, werkte een aantal jaren voor Profood van Johma-oprichter Johan Schreur en begon in 2001 vanuit zijn garage samen met zijn vrouw een eigen maaltijdservice. Het bedrijf groeide hard, zeker toen Swier de keuze maakte om de maaltijden ook helemaal zelf te gaan produceren. ‘We groeiden in één klap van vijftig naar honderd man. Hoe organiseer je dat? Ik denk dat de meeste ondernemers daarin vastlopen.’

Nu had Schildkamp tijdens zijn bedrijfseconomische opleiding de organisatiemodellen van Mintzberg gehad, maar daar herkende hij zich totaal niet in. Het stond zover af van hoe wij met elkaar omgaan. In onze ogen is iedereen gelijkwaardig, en zijn er helemaal geen rangen en standen bij Food Connect. Dus was ik op zoek naar iets anders.’ Dat andere kwam toen Schildkamp zijn zoontjes meenam naar het stadion van voetbalclub FC Twente. Toen dacht ik: dat is het: de organisatie als stadion.’

Een van de voordelen van deze metafoor was dat er ruimte is voor de klant. ‘In de meeste organisatiemodellen speelt die geen enkele rol, maar in het stadion is de klant het publiek dat op het veld kijkt naar de verrichtingen van het team. En als je goed speelt, zijn het je fans.’ Een ander voordeel van het model is dat iedereen een even belangrijke rol speelt: ‘Je hebt verdedigers en aanvallers, verzorgers en de terreinknecht, de kaartverkoop en de coach. En iedereen is even belangrijk voor de prestaties van het team. Als een van hen niet goed functioneert, draait het hele team niet lekker.’ Als een speler niet tot zijn recht komt in een bepaalde positie, kun je hem of haar wisselen en op een andere positie proberen. ‘We hebben mensen die al vier keer gewisseld zijn van functie,’ vertelt Swier. ‘Zo hebben we een kok die ooit begonnen is als chauffeur…’ ‘Die is van keeper naar de linksback positie verhuisd,’ zegt Schildkamp. Swier weer: ‘…hij komt nu helemaal tot zijn recht. Als je ergens zelf voor kiest, dan ga je ervoor. Je bent gemotiveerd om te leren, wordt er steeds beter in en dan wordt het steeds leuker.’

‘We werken heel erg aan de power of pride,’ vervolgt Swier, ‘aan de kracht van trots. We doen het met elkaar en niemand is meer of minder dan een ander, ook wij niet. We willen graag dat ze de maaltijden netjes inscheppen en zich houden aan de hygiëneregels, niet omdat wij dat willen of omdat de Inspectie dat voorschrijft, maar omdat ze zelf vinden dat het zo moet.’ Schildkamp: ‘Een bekende voetbalwijsheid is dat je zo goed bent als je laatste wedstrijd. Je kunt nog zulke mooie verhalen hebben, maar je moet het wel waarmaken, natuurlijk. Elke dag weer.’

Resultaten

Groei van 1 (2001) naar 115 medewerkers in 2012.

Slimste Bedrijf van Nederland 2012

Verwijzing:

Bedrijf: www.foodconnect.nl

Interview syntens / Ben Kuiken: https://www.syntens.nl/socialeinnovatie/inspiratie/Food-Connect-scoren-als-team.aspx

 

Steekwoorden

Dynamisch managen & leiderschap, flexibel organiseren, teamwerken, voetbal als metafoor, trots

Sector

Industrie en voeding

Topsector:

Agri Food