nederlands
english

Kennisbank Sociale Innovatie

Best practices en andere informatie over Sociale Innovatie, Slimmer Werken en Innovatief Organiseren

Terug naar start

Kenmerken

  • Datum van publicatie: 2011
  • Datum van plaatsen: 22 april 2011
  • Organisatie:

    Pepsico Nederland B.V.

  • Homepage: www.pepisco.nl
  • Contactpersoon: Michael Blankert, Brand Manager Consumer Engagement
  • Adres:

    Zonnebaan 35
    3542 EB Utrecht

Gelijkwaardige documenten

Delen

Acties

Waardering:
Waardering: Lay’s Maak de Smaak: een nieuwe smaak op de markt door crowdsourcing
SluitenX

We werken nu nog met veel plezier
aan sociale innovatie, maar het NCSI
stopt per 1 april 2012 haar activiteiten!

Hoe lang kunt u ons nog bereiken?

Lay’s Maak de Smaak: een nieuwe smaak op de markt door crowdsourcing

2011 – Heel Nederland heeft in 2010 kunnen meedenken over de nieuwe smaak voor de limited edition chips van Lay’s. Via crowdsourcing heeft Lay’s op een innovatieve manier de consument betrokken bij haar productontwikkeling. In deze casus wordt beschreven hoe Lay’s deze campagne heeft vormgegeven.

Waarom is dit sociale Innovatie?
Crowdsourcing kan worden omschreven als het verzamelen en verwerken van veel verschillende meningen en ideeën over een vraagstuk dat leeft in een organisatie of branche. Met de ‘Maak de Smaak’ campagne is Lay’s op zoek gegaan naar de ideeën van de Nederlandse consument. De beste drie ideeën zijn ook daadwerkelijk gebruikt bij het ontwikkelen van een nieuwe smaak en de bedenkers hiervan zijn actief betrokken in dit proces. Door middel van crowdsourcing en co-creatie heeft Lay’s een geheel nieuwe smaak chips op de markt gebracht, die wellicht niet binnen de organisatie bedacht was. Kortom, talenten en innovatiekracht van mensen uit het hele land zijn benut ten behoeve van de ontwikkeling van een nieuw product.

Doelstelling
De doelstelling van Lay’s met crowdsourcing was de consument (en daarmee ook Lay´s fans) te betrekken bij de productontwikkeling van een nieuwe smaak chips en hen daarnaast belonen voor de getoonde loyaliteit en creativiteit. Met als eindresultaat een nieuwe smaak chips te ontwikkelen die ontwikkeld is dóór en vóór de consument. 

Aanpak
Lay’s wordt regelmatig gebeld door consumenten die ongevraagd hun ideeën voor een nieuwe smaak Lay’s chips inbrengen. Dit vormde de aanleiding tot de actie Maak de Smaak. Na een soortgelijke succesvolle actie in het Verenigd Koninkrijk, heeft Lay’s ook in Nederland  consumenten betrokken bij de ontwikkeling van een nieuwe chipssmaak. Marketingdoelstellingen van Lay’s zijn onder andere het bereiken van ‘great taste’ en het gevoel creëren van ‘For Someone Like Me’. ‘Great taste’ betekent voor Lay’s het ontwikkelen van nieuwe smaken die aanslaan bij de consument en ‘For Someone Like Me’ betekent dat Lay’s goed wil aansluiten bij de Nederlandse consument. Deze twee doelstellingen zijn verwezenlijkt in het proces van co-creatie. 

In maart 2010 is de vraag naar een nieuwe chipssmaak uitgezet door middel van televisiereclame, online bannering, social media, landelijke promotieteams, reclame in supermarkten en branded content. Onder branded content vallen onder andere de programma´s “De TV Kantine” en “Life4U” waarin Lay´s chips en de “Maak de Smaak” actie onder de aandacht van de kijkers werden gebracht. 

Resultaten
De resultaten liegen er niet om: binnen twee maanden zijn er maar liefst bijna 700.000 ideeën voor een  nieuwe smaak chips binnengekomen, waar in werd gezet op 375.000 inzendingen. Om alle inzendingen te beoordelen zijn studententeams en oud-stagiaires ingezet. Ingezonden ideeën zijn beoordeeld op drie criteria: het moest lekker zijn, de smaak moest creatief zijn en de smaaknaam pakkend.

Deze enorme hoeveelheid ideeën is op deze manier teruggebracht naar een top 1000. Vervolgens heeft een intern team dit teruggebracht naar een top 100, op basis van dezelfde criteria. Tot slot is in één dag de top 100 naar een top 3 teruggebracht. Een jury, bestaande uit onder andere Joop Braakhekke, de directeur Research & Development van moederorganisatie Pepsico en een consument, hadden deze moeilijke taak. Hierna hebben ze ook nog alle motivaties van alle inzendingen van deze top 3 smaken (waren vaker ingestuurd) beoordeeld op de volgende twee aspecten: is het overtuigen en origineel? Op deze manier zijn ze tot de definitieve finalisten gekomen.

Vervolgens zijn de smaken van de top 3 ontwikkeld, in samenwerking met de bedenkers ervan. Na de zomer van 2010 kwamen daarom de smaken Patatje Joppie, Nr. 66 Babi Pangang en Mango Red Chilli in de winkels. Vanaf dat moment werd er wederom een beroep gedaan op de consument. Iedereen mocht online of per sms zijn of haar stem uitbrengen op de lekkerste smaak. 216.739 stemmen door 184.242 unieke deelnemers zijn uitgebracht. Ruim 70% stemde voor Patatje Joppie, welke de winnaar is geworden van de Maak de Smaak actie. Deze nieuwe limited edition smaak ligt nu voor één jaar in de winkel. De bedenker van Patatje Joppie heeft  25.000 euro gewonnen en 1% van de omzet. 

Er kan worden geconcludeerd dat ‘Maak de Smaak’ een gigantisch succes is geworden. Mede dankzij de grootschalige inzet van middelen, is het bereik van de actie enorm geweest. Daarnaast is gebleken dat consumenten het leuk vinden om over een nieuwe smaak na te denken en is er ook daadwerkelijk een succesvolle smaak gevonden door middel van crowdsourcing. Bovendien wordt er zelfs nu nog overdag iedere tien minuten en ’s avonds iedere minuut getwitterd over Lay’s Patatje Joppie. Het succes van ‘Maak de Smaak’ heeft er toe geleid dat Lay’s de actie nu als best practice gebruikt voor soortgelijke acties in Spanje, België, Servië en Polen.

Tips
Lay’s noemt een aantal factoren, waarvan zij denken dat ze crowdsourcingsacties zoals ‘Maak de Smaak’ tot een succes maken:

  • Intrinsieke motivatie van de crowd: Nederlanders vinden het leuk mee te denken over een nieuwe smaak chips;
  • Extrinsieke motivatie: er was een incentive voor de winnaar;
  • Awareness: het bereik was groot door gebruik te maken van een cross-mediale communicatiemix. Daarnaast werd iedere mogelijkheid tot positieve publiciteit aangegrepen;
  • Keep it simple: formuleer een makkelijke vraag en zorg dat ideeën makkelijk in te sturen zijn.

De conclusie van deze tips is volgens Lay’s dat wanneer een organisatie innovatieve oplossingen zoekt voor een vraagstuk en gebruik maakt van crowdsourcing, het belangrijk is dat het vraagstuk de kern van de organisatie raakt.

Verwijzing
Meer informatie over de actie Maak de Smaak is online te vinden via http://www.lays.nl/. Meer informatie over Pepsico BV via http://www.pepsico.nl/.

Keywords: open innovatie & crowdsourcing